15 August 2011

Ramadhan



Assalamualaikum

Memandangkan sekarang ni bulan puasa, maka ramai la yang buat cerita pasal puasa. Kebanyakan blogger-blogger pun ramai yang buat cerita pasal puasa, buku Ujang pun buat lawak puasa, kalau tekaan aku kena la, hehe.


tekaan aku tak kena


Kalau kita tengok, dalam bulan puasa ni la masjid penuh, dalam bulan puasa ni la ramai yang tiba-tiba jadi ustaz, dalam buulan puasa ni la ramai yang makan curi-curi, haha. Dan selepas berlalunya bulan puasa ni, semua tu hilang, mana insan yang selalu turun waktu solat terawih hari-hari tu? Mana pergi ustaz yang selalu mengajak orang buat pahala tu? Er..mana budak-budak yang suka curi-curi makan tu?

Pelik atau tak, kita dapat tengok sendiri bagaimana perkara sebegini terjadi. Ramai yang turun SOLAT SUNAT TARAWIH berbanding SOLAT-SOLAT FARDHU kan?
fikir fikir fikir



Aku terus tertanya-tanya dengan diri sendiri, kenapa diorang ni anggap puasa dan SOLAT SUNAT TARAWIH tu lagi penting daripada SOLAT FARDHU ya?

Bila aku tengok balik rukun Islam, daripada yang atas sekali, ianya bukan puasa. Tapi kenapa Islam Melayu ni, berpuasa, hampir sempurna jika dilihat, namun solatnya kemana?

Rukun bermaksud perkara yang perlu dipatuhi untuk mencapai kesempurnaan. Rukun Islam itu ada lima:
   mengucap dua kalimah syahadah
   mendirikan solat lima watu sehari semalam
   berpuasa di dalam bulan Ramadhan
   menunaikan zakat
   menunaikan haji bagi yang berkemampuan

Nampak turutannya? Kenapa solat fardhu itu dipandang remeh seolah-olah kedudukannya paling bawah sekali, sedangkan Allah menyusun rukun Islam itu daripada yang paling mudah, apakah kita merasakan solat itu lebih susah berat dan payah daripada berpuasa?

Dan ini pandangan aku. Sebelum tu, aku nak ingatkan korang-korang sekalian, INI PANDANGAN AKJU SENDIRI, bukanlah ketetapan yang dah dinyatakan oleh Majlis Agama Islam Sedunia atau apa-apa pertubuhan sekali pun, kalau korang nak boikot aku pun, boikot je la, jangan salahkan aku kat akhirat kelak, sudah..

Aku rasa, mereka yang berpuasa tapi tak solat ni sebenarnya jaga imej diri kot. Kalau tak puasa, orang nampak, so yang mana tak tahan tu aku rasa..depan orang je dia puasa, belakang-belakang tu..ek ehem. Dan pasal solat, orang tak tau samada kita dah solat ke belum, kalau orang tanya pun kita boleh tipu, tapi kalau tipu yang kita tengah berpuasa sedangkan tak, bersepah bau nasik kari yang kita bantai tadi, nampak permainannya?



hiasan semata-mata



Huh..aku tak berani nak tuduh sesiapa tapi sedarlah, tak bersyukur kah kita sebagai Islam yang diwarisi sejak turun-temurun. Kita mendapat kesenangan di negara Islam ni kerana kita Islam semenjak lahir, berbanding sahabat-sahabat kita yang bukan Islam tu, samakah nasib mereka seperti kita? Sahabat kita yang Islam seperti kita juga ada yang tidak bernasib baik seperti kita, Islam mereka diuji dengan dahsyat sekali. Sungguhpun mereka diancam sehingga maut, Islam yang mereka ada itu mereka peluk sehingga ke akhirnya, tapi kita, Islam kita yang tak seberapa ujiannya, sanggup kita melemparnya ketepi? Sanggup kita meremeh-temehkan Islam kita?
astaghfirullahalazim..


ya, Malaysia!

Tak mengapa jika tidak berpuasa kerana kita benar-benar tak mampu, tapi seteruk mana sekalipun sakit yang kita hadapi, solat itu tetap WAJIB ditunaikan.

Ringkasnya, kelima-lima rukun itu wajib kita tunaikan, tak ada kompromi, semua Islam yang cukup syarat WAJIB menunaikannya. Tak kira siapa kita, besar kecil, tua muda, putih hitam, sempurna mahupun cacat..hanya kerana kita adalah Islam.

wallahualam..
wassalam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...