20 June 2013

PakaianKu

Assalamualaikum

semakin aku dewasa, semakin aku mencari erti kebenaran yang sebenar. hari demi hari demi aku menanti kebenaran itu muncul, terutama sekali di kalangan masyarakat, dan bangsa aku sendiri, Melayu Islam.

 "apa masalahnya dengan Melayu Islam? macam Cina India x buat je.."

ternyata bezanya, kita Islam dan mereka tidak.

Islam punya cara hidupnya yang tersendiri, dari segi pemakaiannya, cara pemakanannya, cara amalan aktiviti sehariannya..sama sekali berbeza dengan mereka, dan mengapa perlu kita bandingkan dengan mereka, bukan dengan sesama kita sendiri?


"ni ape hal ko pakai seluar pendek ni, ko tau x lutut ko tu aurat? bukan perempuan je ade aurat.."
"lah apsal pulak, main bola memang kena pakai seluar pendek. ko tau, susah nak bergerak kalau pakai seluar panjang"
"masalah ape pulak..takde pulak aku dengar orang mati terseliuh, kaki patah, masuk ICU jahit 14 jarum, semata-mata sebab pakai seluar panjang main bola"
"memang la tak..tapi nanti tak boleh perform la bila tersangkot-sangkot bagai..lagi pon, orang lain, ramai je yang pakai seluar pendek masa main bola. ni aku sorang pakai seluar pendek ko dah kecoh, macam dunia nak kiamat.."
"ouh..orang lain..diorang tu Islam ke? tak tau pulak aku agama lain pon ada batas aurat..kiamat? haah, mana tau kejap lagi ko yang kiamat"
"mati?"
"kiamat kecil"

non-Muslim tak tahu apa itu maksud aurat, jadi tak kisahlah kalau mereka nak pakai-pakaian yang terdedah-dedah. Mungkin ini satu ujian buat kita yang bergelar Islam. Jika tiada ujian lagi dari Allah, mungkin masa kita telah tiba?


"pergh..style gila baju kau, beli kat mane?"
"Butik Deodoran, ada diskaun, so aku rembatlah banyak-banyak"
"tapi aku tengok, tak elok la perempuan pakai baju ni. Warna dah ok, labuh, labuh dah..tpi mcm ketat sangt je kau pakai?"
"eh, memang macam ni la. Memang style dia body fit"
"body fit? erm..bukan ke bentuk badan perempuan tu aurat, kenapa kau nak pakai jugak.."
"dah kau ni kenapa? jealous la tu. Alah, kalau kau nak, beli je lah, tak payah la nak tarbiyah aku"
"bukan nak tarbiyah, cuma nak ingatkan kau je, yang bentuk badan kita ni aurat jugak..kau tau, berdosa ouh~"
"Ustazah, saya tau la dosa pahala semua tu. Yang lelaki, sape suruh pergi tengok, kalau diorang tak tengok, takdenya jadi benda pelik-pelik, diorang la yang carik pasal"
"macam ni, cuba ko bayangkan, berjalan sambil menutup mata. Ada 2 laluan kat depan kita, satu laluan tu berbau harum dan satu lagi berbau sangat-sangat busuk. Tapi baunya mengelirukan, kita tak tau yang mana satu laluan yang berbau harum, jadi kita percaya pada hidung kita, dan berjalan sambil menghidu. Tanpa kita sedar, kita dah termasuk laluan yang berbau busuk"
"dah ape kaitan dengan baju aku pulak.."
"aku cuma bagi perumpamaan untuk lelaki yang kat luar tu..kadang-kadang iman kita boleh terkunci dek kerana tergoda dengan nikmat dunia. Tanpa kita sedar, nikmat yang diorang kejar tu membawa pada kehancuran pada diri sendiri"
"baju aku?"
"kalau kau tak pakai baju yang 'style' macam ni, takdelah lelaki nak tergoda.."

Islam tidak menghalang penganutnya untuk bergaya, asal kena dengan cara dan fesyennya. Islam sebuah agama yang sempurna, terdapat garis-garis panduan yang telah ditetapkan bagi mengelakkan berlakunya perkara-perkara yang merugikan diri kita sendiri.

Dan sesungguhnya, perbuatan itu tidak merugikan Allah barang sedikit pun. Kelak kau akan rasa balasan yang setimpalnya, sesuai dengan amalan yang telah kau lakukan di dunia.

wAllahua'lam
wassalam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...