12 May 2012

Salah Siapa

Assalamualaikum

macam biasa, cikgu tak kan tegur kalau takde salah, mak tak kan berleter kalau tak buat masalah, aku tak kan menaip kalau takde bahan..
betul la kan

kesalahan dan hukuman adalah dua perkara yang sinonim, seseorang yang bersalah harus diberikan balasannya, samada hukuman mahupun suatu saham, dosa la tu. namun tahukah anda, siapakah dia insan yang bersalah itu?

dua insan, seorang lelaki dan seorang perempuan, dengan beraninya melepakkan diri secara beregu di kawasan awam dimana aksi mereka itu dapat dilihat dengan jelas oleh setiap mata yang melalui kawasan tersebut
persoalannya, SALAH SIAPA?

dari mata kasar dapat kita lihat bahawa
1. Si lelaki terbabit sangat berani berdating dengan si perempuan tersebut
2. Si perempuan tersebut sangat hebat melawan hukum
3. Mak bapak diorang tak reti jaga anak
4. Adik-beradik diorang kuat main Facebook
5. Jiran tak pandai tegur, tau buat laksa je kerjanya

kita? adakah kita tidak tergolong dalam dolongan tersebut? siapa kita untuk dikecualikan, bukankah kita sesama hamba? jadi apa alasan untuk kita membiarkannya sahaja?

ha, jawab la, jawab

ada sebuah kisah dimana seorang mualaf memandang ke arah selautan manusia yang sedang mengelilingi kaabah, dengan nada yang kecewa dia bertanya
 "mengapa tiada seorang pun daripada manusia ini yang mengajak bapaku memeluk Islam?!"

walaupun ada sebilangan daripada kita ini sememangnya berani tampil untuk menegakkan kebenaran, tapi yang sebilangan lain tu? cukupkah dengan sekadar melihat sahaja? adakah mereka sahaja yang Islam? kukuhkah Islam jika mereka ditinggalkan bersendirian?

ha, jawab la lagi, jawab la

hayya amar ma'ruf nahi mungkar
sesuatu komuniti tu tak akan kukuh tanpa sokongan daripada ahlinya, sepertimana yang kita semua dah tau, tidak akan sama kuatnya sebatang lidi berbanding dengan seikat darinya

jadi sebenarnya apa fungsi kita di muka bumi ini, perhiasan semata untuk bersuka ria sahaja kah?

wallhualam
wassalam..

09 May 2012

Benciku Terhadapmu !

Assalamualaikum




dalam marah-marah aku ni, aku masih boleh bagi salam dengan elok lagi, bukan susah, "Assalamualaikum", bertegur sapa sesama kita umat Islam, punya la berat sangat nak cakap kenapa? dah tu buat muka 14sen pulak, ok  la, mahal sikit daripada biasa tapi aku tetap menyampah

takde lah, aku bukannya seorang yang pemarah, aku seorang positive thinker, setiap apa yang dia buat tu mesti ada sebab..at least dia mesti senyum punyalah, yang pandang ke arah lain tu mungkin..er..mungkin..adalah sebab dia

yes, bila kita marah pada seorang, nada yang tinggi itu tidak mencukupi selagi tidak keluar cacimaki. haha. segala apa yang nak ditabur, habis semua ditabur, itu la, ini la, dia kacak pun nak salahkan jugak, aku tak paham betul la..

ye silakan, anda berhak memarahi insan tersebut kerana SIKAPnya, kerana SIKAPnya yang pra-matang membuatkan mereka bertindak sedemikian. tapi kadang-kadang tu mungkin dia tak sengaja..mungkin dia terpaksa..mana kita tahu..

saya benci dia sebab dia kurus macam orang lidi

tapi yang berhak dimarahi disini ialah mereka yang secara terang-terangan telah melakukan kesalahan dengan sengaja lalu terkantoi, (gile seronok tengok orang kantoi) dan mereka berhak dimarahi

tapi AWAS, jangan sesekali kau hina FIZIKALnya dia, kerana itu bukan kehendak dia tetapi pemberian dari Allah SWT. seandainya FIZIKALya itu yang menjadi bahan cacianmu, maka engkau telah menghina ciptaan Allah!

fuh~ aku rasa semacam pulak..

sungguhpun kita marah akan seseorang, katakanlah bahawa
 " sungguhpun kini aku yang menderita dari perbuatan mu itu, kelak ia akan membinasakan dirimu sendiri"

sudah-sudahlah marahnya tu, memaafkan itu lebih baik dan lebih mulia berbanding membalas dendam

wallahualam
wassalam..

08 May 2012

Kuasa Cinta

Assalamualaikum

kadang-kadang bila aku terdiam, sudah semestinya aku tertidur, memang la, dah boring sangat, aku tidur la
ok, bukan pasal tidur yang aku nak ceritakan tapi pasal sesuatu yang aku tersedar setelah sekian lama aku meninggalkannya

 "wah Nazrin, canteknye lukisan kao, ko memang pandai melukis eyh?" kata sahabatku setelah beliau terlihat akan lukisan pada buku nota ku..macam mana ada lukisan kat buku nota aku? ha..misteri~
serabot~
tuntasnya di sini aku nak cerita bahawasanya, kini aku sedar bahawa lukisan aku tak cantik dan tak bersungguh sepertimana di suatu ketika duhulu, tapi macam mana diorang kata lukisan aku cantik tu..aku tak berapa nak faham, adakah lukisan ku yang cantik bermakna lagi cantik? haha
 "jangan riak.." kata sahabatku Haziq
ok..

dulunya, aku ada matlamat, sebab tu aku rasa aku lukis bersungguh, hasil yang memuaskan. kadang-kadang bila aku tengok balik lukisan aku dulu, terfikir jugak aku
 "pergh, dasat betol aku, cam mane la aku boleh lukis bende ni"
ini bukan nak membangga diri ye, cuma berasa kagum dengan aku yang dulu

jadi bila aku tersedar bahawasanya, matalamat aku itu adalah kerana siDia insan yang dicintai
well..zaman jahiliyah la katakan..apa, ingat aku tak pernah terjebak ke?

jadi kesimpulannya yang dapat kita lihat disini ialah, aku memang hebat melukis umpama mendapat suatu kuasa luar biasa, kita boleh melakukan sesuatu yang kita tak sangka demi sesuatu yang kita cinta

ada orang tu jadi kuat semata menyelamatkan aweknya
ada orang tu berjaya dalam kerjayanya semata cabaran dari aweknya
dan ada orang tu jadi lebih kacak setelah punya awek..
hah?

cinta itu hebat bukan
maka sebaiknya cinta itu diserahkan buat Yang Maha Agung, kerana cintanya manusia, kekal sementara, valid didunia semata..cintanya Ilahi, kekal selamanya, dibawa dari dunia hingga ke akhirat kelak..

mungkin power-nya yang kita peroleh berlipat kali ganda hebatnya?

wallahualam
wassalam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...