30 December 2010

Horoskop Pemusnah Akhlak

Assalamualaikum..


Horoskop dan Astrologi ialah ilmu yang digunakan bagi mencari maklumat serta ramalan terhadap perkara ghaib dari bintang-bintang serta bulan-bulan kelahiran seseorang manusia. Seringkali kita lihat horoskop seperti ini banyak dipaparkan di dalam majalah dan media massa terutamanya yang disasarkan kepada golongan remaja.


Ramalan Horoskop (Horoscope) DIPERCAYAI KONONNYA yang dapat menentukan ramalan personaliti seseorang, sifat peribadi dan ramalan nasib bulan-bulan dalam kehidupannya. Misalnya bagi mereka yang lahir di dalam bulan Oktober pada hari 24 sehingga 22 November merupakan mereka yang dilabelkan dengan bintang SCORPIO dan mempunyai personaliti serta peribadi ramalan tertentu.


Ramalan sebegini membawa kepada syirik dan hukum mempercayainya ialah haram dan berdosa. Telah diriwayatkan oleh Abdullah ibn Abbas ra Rasulullah s.a.w. telah bersabda :

Sesiapa yang mengambil sebahagian dari ilmu bintang (nujum) maka sesungguhnya dia telah mengambil sebahagian dari ilmu sihir yang setiap kali bertambah ilmu bintangnya (berkaitan ramalan) maka bertambah pulalah ilmu sihirnya . (hadith sahih diriwayatkan oleh Abu Daud, Nasaie dan Ahmad).



SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.


Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.

Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.

"Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam," katanya.

Telah jelas hukum sihir bahawa ianya haram menurut kesepakatan ulama dan membawa kepada kufur serta terbatal iman. Maka di dalam masalah ilmu horoskop ini hendaklah para pemuda-pemudi Islam berhati-hati dan tidak mempercayai apa-apa dari ramalan bintang-bintang ini yang jauh dari kebenaran dan dipenuhi kedustaan dan penipuan sekalipun terdapat kepadanya beberapa berita yang mendekati kebenaran.


pd pndgn aku plak, walopon mule2 mmg kite kate, "alah..aku xkn tpengaruh pnyelah"
tapi bile kite dah bace, kite akn cube carik kaitan antare ape yg dah kite bwat,
dgn ape yg ttulis kat ramalan tu
dan kalo kite bace misalnye, "malang akn mnimpa anda pd bulan ini"
mind set kite akn kate, 'bulan ni aku mlng, bulang ni aku mlng!'
MALANGLAH JADINYA
plus, nape perlu kite pcaye pd horoskop ni
adekah qada' dan qadar kite dpt d tentukan oleh ramalan?
bkan ke kite bley cube ubah sindri ke??
hanye Allah Yang Maha Satu yg mnentukan
dan Dia lebih mengetahui segalanya


Wassalam..

22 December 2010

sebelum cinta hatiku

assalamualaikum..



ha..
mengapa kite berbeza?
Allah menciptakan manusia berbeza beza supaya kita berkenal kenalan di dunia yg smentare ni
cube bygkn muke sume spesen je
ape besh?
ape kite ade, sume dyoang ade,
dats y Allah buat kite ni kachak, ayu..
alah, hodoh pon ade rupe jgak ape
tapy sehodoh hodoh insan tu, misti ade yg indah pd dirinya
dan keindahan tu hanya dpt dilihat dgn mate haty
dlm kite tertarek utk mngenali seseorang
batas batas yg tlah d ttpkn tu pon harus kite amek brat
bkan ape, stiap ape yg Allah ttp kn tu ade besh nye
engat ye, org beriman bkan stakat patuh akn lrngn dan suruhan-Nya
malah seronok melakukan ape yg diprintahkn
dan takut akn kmaksiatan
niha nk cite sket
jauhi diri anda dary mereka yg terlalu minat akn diri anda
jike skadar mminati, xpe
ni kalo da sapay koang na pegy tnds pon dya follow, uke lagy kot
tapy kalo na masok skaly tu da mmg gile la
kerana ape?
ke'fanatik'kan mampu mndtngkn kmudaratan kpd insan yg di'fanatik'kan tu
 ha..
bkan pe la kn
slaen drpd fitnah dary insan insan yg tak tbatas mulot nye tu
masalah pergaulan jgak akn timbul
some of us cpat caer kalo ade oang minat kat dya
pastu dya lagy galak nk knal same dak tu
ye la, ade org yg mnghargai kite, sape yg x ske..
dan d sbbkn kite nk mngenali dya plak
bajet kwn byase byase je
last last kang ha..
aku cite psl yg blaenen jantina ye
kalo minat kaum se spesis, sah abnormal
haram ouh!
so langkah pnyelesaian nye
blah la, x pyh lyn suda
kelak dyoang akn sedar ape yg dyoang bwat tu
pernah x kite te pk
kalo kite da minat gile same seseorang tu
mmg sume bende kite bley bwat
kenkadng sampay lupe Allah
astaghfirullah..
skuat mne pon iman kite
pasty akn goyah walau seketika
dan yg mmbezaknnye, secepat mne kite mampu tersedar semula
so, lbey baek anda bertindak segera sbelom bencana bakal melanda
ha..
mayb naty dyoang akn sedar akn ape  yg tlah dyoang bwat tu
insyaallah..
dan engat
kalo kite nk jodoh yg baek
jady la org yg baek
dan x perlu tergesa gesa dlm mencari psngn hidup
kerana cinta akn Allah itu lbey utama
bercinta dgn Allah setiap mase
sapay mase nye naty, insan yg d nanty tu akn muncul tibe
situasi menentukan segalanye
dan Allah lbey mngetahui sgalenye


rajen rajen bdoa ye?
^_^
wassalam..

18 December 2010

kata kata berbisa

Assalamualaikum..

da lame x blogging
tade idea da
ayt byase
kalo aku share pape yg besh kat sni pon bkan nye ade orang orang orang nk bace kn
korang korang yg kachak dan jelita ni je la yg rajen mmbace nye kn
ermm..
kate kate sorang inasn tu mampu mmberi ksan atao impak yg kwat kps kite
if
they were really special 4 us
x kire la kite suke dya ke, syng ke, even kite benci dya pon
sume tu kategori spesel
ya bcoz, they different wif d others
lantak korang la nk trime ke x
tapy sgale ape yg insan insan tu katekn kat kite
prasaan serta emosi kite akn bruba
walaopon bende tu kicik cinenot
tu la masalah yg aku cube nk singkirkan skang ni
ade jgak aku cite kat sahabat aku psl masalah aku ni
tapi aku x crite masalah pe, juz mentioned dat i've got some problem
dya pon nasihat la cam aku tensen sbb kne mara same cekgu
bole la, kire mmbntu la tu
cite mule mule nye
aku rase cam aku da jato aty same dya
so aku mem'blah'kan la diry spaya tidak tjrumus ke kancah couple
ha..
tapy ttibe plak dya contact aku
n dya ade 'ckp' somethin
dan kesan nye aku rase sapay skarang
(smenjak bulan lpas)
effectnye tlalu kwat
bkan pe, dya cam bwat janji dgn aku
date ke, erk !
so aku asyik te pk bende tu je
ya Allah..
aku rase tade soang pon kwn yg fhm situasi aku dgn dya skang ni
dan ksimpulan nye
tade sape dpt tolon kecuali Allah SWT
dan insan yg btol btol nk mnolong
ape aku btol btol jato cinte ke ni





adoih..
*o*'\

22 November 2010

ouh plish, stop it

 Assalamualaikum,,
(na mara la ney)
koang nih..jgn la bwat canny kat aku
aku pon makhluk jgak, ade khendak, jgak nafsu
da kalo diduga, mmg tgugat la iman
derh..kpd ssiape yg agk trase tu,
HENTIKAN 'CONTACT' AKU
amaran nih
napak  muke aku mera mera x
tade eyh
aduih..
cute sngt kot
gagaga
eyh, aku siyuz nih
abaykan aku, tinggalkan aku, aku tade pape pon yg koang nk
btol, jgn la koang hrp sngt, ta dpt pnye lah
last last naty koang gak kciwa la, ape la
pastu aku jady mangse
sepak kang ha
tamao la wey, suda suda la..

p/s: msj ini ditujukan khas drpd lalat kpd  org  yg ske keja dya

10 November 2010

bile dia dah selesa

Assalamualaikum;
"seseorang tu xkan bgajak dari ape yg dya rase kan dah selesa
selagy dya x dpt ape yg lbey baek dari ape yg dya rase selesa tu
dya xkan pilih yg laen
dya akn ttp dgn keadaan nya yg selesa tu"
kate kate yg agk mnarek tsebot aku dengar tpacul dary bibir seorang pendidik
ketika stokin disarungkan, ketika perot maseh klaparan
En.Man
(bkan name sbena, kalo ltak name sbena kang..hehe)
mnyegerakan pergerakannya
aku pon x tau ape dya bwat lpas tu
tapi kate kate dya yg singkat tu memberi ksan yg agk mndlm
lame aku pk kn
ape maksod dya sbena nye?
sperti mane yg kite sume tao
kalo kite da dpt ssuatu yg besh tu
oang bagy bende laen pon kite tanak amek
kcuali bende tu bley beat ke 'besh' an bende yg kite ade nih
but it's not necessary about a thing
situasi, tabiat, perasaan dan malah insan turut terlibat
adek kate
sye ske skola ni, tanak pinda skola laen
awek kate
aku ske geget kuku, sbb ia mnenangkn aku
kite kate
aku slesa anggap kao kwn, kalo ko na kapel, erh,
ade soang laki tu kate
i suke sentiasa brade d cc u, u're so special 4 me
yek..
ape ape pon, smemangnye kite xkn bganjak dgn ape yg kite da dpt, atao da set
except
kite tpakse atao ade yg better ?
mak kate
PaPa d pinda kn ke JB, jady Boy akn bskola d sane
awek kate (sambong ayt nye)
err..slaen geget kuku, aku ske geget kuku oang laen jgak, haha
 mak kate lagy
Mak ngan Ayah da stuju na jodohkn kamu dgn dya, kamu jgn na mnolak
 playboy kate
erm,,saye rase dya lagy bagosh dary awk, hehe
dan ape ape pon
lagy
kite xkn tlepas dary ape yg tlah Allah ttpkn
jady sbagay ksimpulan nye
"bsyukur dgn ape yg kite ade
redha dgn ape yg d tentukn-Nya
pinta slagy mampu
sbelum kmampuan mnjadi kaku"
Salam..

cerita orang baru

assalamualaikum dan salam sejahtera sye ucapkan kepada para pnonton skalian
(tonton lappy, pc ta maen da..hak hak)
first of all
great thanx to all my frens
syaed erol n ekin sket sket
yg da tolon aku bwat bende..mngarut nih
eyh ??
koang pk la sindri
aku sbenanye da lame da na bwat blog nih cume..
ta tau je,,hehe
so pasny ta tao la
diari aku ni

tsentuh lagy ke x
ngeh ngeh
erm..name dya choc blog
blog blog ni pnye pasal la
aku na bwat ta rety
so aku bly buku
tulis dlm tu
hahaha
"agk kreatif ye ?"
puji saye sindri
ade gak aku bace blog oang laen
gempak tu tade la sngt
cite dya pon aku rase tade la besh sngt
tapy mayb content dya besh kot
emh..
tape lah
laen oang, laen citerase
happy blogging :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...