photo home.png  photo home.png

10 February 2013

Garis Masa

Assalamualaikum

Allahuakbar allahuakbar..
terdengar seruan azan di telinga ku
laung bapa ku dengan penuh rasa kesyukuran
lahirnya insan yang bakal memberi perubahan di dalam hidupnya..

langkah pertama tercipta dengan seribu makna
tari ku ini menghibur hati mereka bergelar ibubapa
setiap detik tersimpan indah di dalam minda
"semoga kelak kau berjasa duhai anakku"

hari pertama, aku belajar erti menimba ilmu
siapa guru, siapa kawan, dan apa gunanya pengetahuan
cukup mengasyikkan
setiap satu yang berlaku itu satu kepuasan bagiku
seronok belajr perkara baru
aku harap, setiap hari ku seperti ini

mereka kata, remaja itu zaman yang sukar
benar, aku mula liar dengan ajakan dan hasutan rakan
segalanya perlu bagiku untuk dicuba
apa tu dosa? bagaimana rupanya neraka?
alhamdulillah, hadir saudaraku memimbing ku semula
menyelamatkan aku dari terus terleka bersama mereka

cinta pertama berputik
indah, ternyata indah cinta yang ku alami..
namun ternyata pengakhirannya perit
sekali lagi syukur, syukur dengan hidayah mu ya Allah
aku terselamat dari terus terjerumus dalam lembah cinta dunia yang mengasyikkan..

semakin dewasa
aku lebih matang dengan sikap berdikari yang tersemai
aku semakin mengerti makna sebenar cinta, musuh dan sahabat
aku semakin faham akan tujuan mereka tercipta
untuk apa mereka berdamping dengan ku
dan untuk apa aku berpijak di bumiNya ini

satu demi satu sahabat ku mula mencipta sejarah mereka
ada yang menjawat jawatan biasa
dan ada yang ada yang terus berada di atas
mungkin itu rezekinya
rezeki ku jua turut diberikan sama rata olehNya
bergantung pada usaha

zaman aku mengakhiri zaman bujang ku telah tiba
sahabat di sekeliling ku telah selamat mendirikan rumah tangga
dan kini, tiba saat ku pula
dengan jodoh pemberianNya
mendetikkan hati kami untuk berjanji setia hidup bersama sehingga ke akhirnya
alhamdulillah, sungguh bermakna teman yang Kau kurniakan ya Allah!

beberapa lama setelahnya
Kau melipat gandakan lagi rezeki yang telah Kau kurniakan
alhamdulillah, aku kini bergelar seorang bapa!
betapa seronoknya rasa di dalam hati ini
"ayah, abang juga kini seorang ayah!"

namun masa terus berlalu
tanpa ku sedar, ibubapa ku jua turut lanjut usianya
betul, mungkin Allah lebih menyayangi hambaNya itu
aku redho dengan pemergian mu Raja dan Ratu hatiku
"terima kasih, terima kasih untuk segalanya mak, ayah.."

hidup perlu diteruskan
walau bagaimana pun cubaan yang datang
aku masih perlu teruskan hidup
kerana di bahuku terletak seribu macam jenis tanggungan
jika aku rebah, bagaimana pula mereka?

hari demi hari
aku semakin tabah, lebih gagah dari semalam
ya, aku kini berbeza, jauhnya berbeza dari aku yang dulunya
aku mampu berpijak di atas kaki ku sendiri
bukan lagi anak-anak kecil yang sentiasa ingin dijaga
terjatuh menangis, ditinggal sesat
tidak, itu bukan aku!

kejayaan demi kejayaan hadir bersilih ganti
turut diselangi dengan beberapa kegagalan
namun aku tahu, aku yakin
Allah itu Maha Penyayang
tak kan aku dibiarkan terkontang-kanting sendirian

puas, hatiku lega setelah mencapai tahap tertinggi di dalam hidupku
keluarga ku besar, zuriat ku kian bertambah, hartaku sentiasa stabil
tanpu rahmatMu, mana mungkin ini semua terjadi ya Allah
aku sangat bersyukur dengan jalan cerita yang telah Engkau coretkan buatku ya Allah
sungguh aku redho dengan ketentuanMu, alhamdulillah..

sikit demi sedikit, ia datang kepadaku
satu demi satu, sahabat ku pergi bertemuMu
kini ceritanya berbeza dari zaman mudaku
yang hari demi hari menanti saat gembira dalam hidupku
bertemu kekasih yang kau kurniakan..

saatnya semakin tiba
aku tak pasti akan perasaan apa yang perlu aku rasa
seronok, takut, gembira, menyesal?

ya Allah..gembirakan hatiku untuk bertemu Mu ya Allah
sungguh aku tahu, dosa ku tersangat lah banyak denganMu ya Allah
dengan dosa-dosa mereka di bawah tanggunganku ya Allah
ampunilah aku ya Allah, ampunkan dosa mereka ya Allah
matikan kami dalam redho Mu ya Allah
jauhkan kami dari azab neraka Mu ya Allah
tempatkan kami bersama orang-orang yang beriman ya Allah
sungguh Engkau Tuhan yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
perkenankanlah doa kami ya Allah..aamiiin..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...