28 April 2015

Weh, pinjam kau punya jap?

Assalamualaikum

Sihat? Kita alhamdulillah sihat. Cumanya..nak tanya khabar awak lah, ye lah, sebab dah lama tak bertegur sapa kan. Ingin juga tahu apa perkembangan awak kat sana. Sihat ke, makan cukup ke, hidup selesa ke..

Tujuan kita update Blog ni bukan sebab apa..cuma ye lah, macam kita cakap kat atas tadi..nak tanya apa khabat awak kat sana. Dengar ceritanya ahamdulillah senang-lenang..baguslah, kita pun tumpang gembira. Ikhlas, kita tumpang gembira.

Sebagai seorang kawan, kita nak sangat-sangat awak ada dekat dengan kita. Pergi sekolah sama-sama, keluar melepak sama-sama, kalau boleh, selamanya kita nak sama-sama dengan awak..tapi awak macam dah jauh dari kita. Awak dengan kita dah tak macam dulu..

Kenapa? Kita nak tahu, kenapa awak dah tak macam dulu. Awak marahkan kita ke? Kita ada buat apa-apa yang awak tak suka? Kalau ada, bagi tahu lah..kita minta maaf. Kita tahu yang kadang-kadang tu, kita ni tak macam yang awak duga. Kita tak baik macam malaikat, setia beribadat pada Tuhan. Kita sedar, kadang-kadang tu memang kita ada buat silap..tapi kita tak tahu. Kita ingat awak gembira..

Atau awak rasa serba salah dengan kita? Awak ada buat salah dengan kita ke? Cerita lah..mungkin benda tu dah berlalu, kita tak kisah pun..awak kan kawan kita, tak kan kita nak marah ^^












sebab kau pinjam barang/duit aku, memang aku tak marah, cuma rasa macam dikhianati lah. Kata nak pulangkan, tapi sampai sekarang haram tak tahu apa cerita. Jangan cakap aku terlupa, aku sentiasa ingat apa yang kau pinjam daripada aku. Memang aku ikhlas nak bagi pinjam, tapi dengan harapan kau pulangkan lah..atau kau anggap yang bapak aku bagi duit suruh beli untuk kau?





buat muka tak bersalah

sumpah aku tak kisah sebenarnya orang nak guna barang aku tanpa kebenaran, memang aku rela dengan ikhlas hati kalau kau nak guna. Sebab aku percaya, dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain. Tak salah kalau nak berkongsi apa yang kita ada. Tapi kau sebagai peminjam, beradab lah juga..tak pernah belajar adab meminjam hak orang lain?











secara terperincinya, adab meminjam hak orang lain ni terpisah kepada dua iaitu harta benda dan duit. Tapi dalam post aku kali ni, aku nak bebel tentang meminjam secara umum. Ya, adab meminjam hak orang lain











no doubt, aku pun pernah pinjam barang kawan-kawan aku. Tapi aku meminjam dengan akad dan memulangkan semula di tempatnya atau pada tangan si pemberi pinjam itu sendiri, atau dilihatnya sendiri. Aku rasa aku bertuah sebab dari kecil lagi, ayah aku ajar supaya tidak bergantung kepada orang lain. Alhamdulillah, setiap apa yang aku perlukan, aku rasa semuanya ada, dan tak perlu meminta-minta daripada orang lain..dan kau bukanlah daripada golongan orang yang senang yang minta apa sahaja, tiba-tiba muncul depan mata. Aku mungkin nampak mewah dengan hidup, tapi hakikatnya, itu semua pesona dunia. Harta apa yang kekal hingga ke alam akhirat?

aku pun tak pasti celah mana yang menampakkan aku ni macam orang yang mewah..mungkin sebab tu diorang suka pinjam-pinjam daripada aku tak?





jumpa kat Google je

1. Akad
apa ingat kahwin je ada akad? Akad ni suatu lafaz yang diungkapkan sebagai ganti kepada jaminan. Tapi selalunya, akad ni tak boleh nak pakai sangat. Bukan sebab ianya tak berguna, tapi sebab sikap manusia yang tak menepati perkataannya. Sembang lepas pinjam pulang balik, tak lama pun, sehari dua je. Tiba-tiba dah setahun dan barang tersebut terus hilang tanpa kesan. Ajaib bukan? Jangan nak tiba-tiba declare yang kau seorang ahli silap mata bertaraf David Copperfield, aku kenal kau. Kalau setakat nak hilang masa waktu kelas tu aku percaya. Tapi kalau kau kata barang aku tu rabbit yang telan, kau dengan rabbit aku telan sekaligus.

disini menerangkan bahawa manusia itu seorang munafik. Apabila berkata, dia berbohong, apabila berjanji, dia mungkiri. Nauzubillah min zalik





mengendalikan dengan penjagaan (Google Translate)

2. Cermat
aku tahu kalau kau ni spesis perosak, pantang tengok benda elok semua nak dijahanamkan. Tapi mengagaklah kalau kau guna barang orang lain, bukan harta kau sahabat oi.

aku boleh kategorikan dua jenis barang yang dipinjam, satunya bersifat pegun, dan satunya bersifat mudah alih. haha..aku pun tak confident dengan apa yang aku taip. Kejap lagi ada lah yang datang bash aku kata aku sesat ingin menyesat lagi menyesatkan. Hahaha..ramm

objek pegun yang aku maksudkan ni bukanlah benda yang statik tidak bergerak daripada kedudukan asalnya (tudia student engineering) tapi maksud aku, benda tu tak habis kalau digunakan. Contohnya, baju, kasut, jam tangan, kereta, buku, helmet dan lain-lain. Barang yang sebegini kalau digunakan dengan cara yang salah, teruk-teruk pun akan rosak, patah, pecah, bocor, meletup..ya, pernah meletup.

manakala objek mudah alih (pfft, apa jadah aku taip ni) adalah objek yang boleh habis kalau kau guna. Antaranya adalah sos, minyak, pen, gas memasak, kertas..kalau kau minta kertas dia banyak-banyak, habis lah stok dia. Barang ni perlu digunakan secara perlu je. Takde nak lebih-lebih. Nak lebih kau beli sendiri. Orang dah bagi guna tu berpada lah..kalau habis, digantikan dengan yang baru. Kalau kau guna sampai botol sos tu pun kau telan, lepas tu kata kucing blok sebelah rembat sebab lapar sangat, apa lahanat? (lahanat itu dialek Melaka, mohon belajar dan jangan terlalu cepat menghukum)











3. Bertimbang rasa
if you don't speak Malay, bertimbang rasa means considerate. It is mean being sympathy to the others as they also need what ever you need, and perhaps, they are more eligible than you.

aku taip tesis FYP aku dalam bahasa Inggeris kott

semestinya, bukan kau sorang je nak guna benda tu, orang lain pun nak pakai juga. Kalau selamanya kau nak pakai benda tu, habis tu, apa guna member kau tu berhempas pulas kerja part time kat 7-Eleven? Kau pernah tahu kalau-kalau dia nak guna barang dia tu? Tak pernah minta..siapa yang pinjam barang siapa ni~







cuma aku nak kau relax dan fikir sejenak..apa hak kau meminjam barang orang tanpa redho dari tuannya. Apa kuasa kau nak lawan dan kuasai pinjaman Tuhan kat dunia ni. Aku tak pasti apa yang kau cari, tapi kita semua diciptakan demi satu misi, mencari redho Ilahi. Dan penciptaan kita sebagai khalifah dan abid hanya untuk beribadah kepadaNya semata-mata. Mungkin tiada kaitan dengan post aku kali ni, tapi ini adalah misi kita yang sebenar, mencari redhoNya. Tugas kita sebagai manusia yang berpesan-pesan sesama saudaranya tentang kebenaran dan hakikatnya disampaikan dengan penuh kesabaran.











*semoga si peminjam-peminjam tu beringat untuk pulangkan barang-barang aku yang korang pinjam. Aku nak pakai ke tidak, itu hak aku. Kau dah habis pinjam, pulangkan. Jangan sampai aku hilang kepercayaan dengan kau

wallahualam
wassalam..

2 comments:

Anonymous said...

Spelling Error :
hialng - hilang

Nazrin Izhar said...

Dear Anonymous,
Thank you for your feedback. Actually, there is still many typo there..as I didn't really manage to re-check it properly before posting it. Hihi
Thanks again.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...