27 February 2011

Cikgu

Assalamualaikum..

Guruku Pemimpinku
guru umpama cahaya yg menerangi malam tika mata mencari jalan
guru umpama tali yg mnyelamatkan kite swaktu terkapai kapai mnghrp bantuan
tapi x sume cekgu yg ade sinar, ade kudrat nk tarik kite
sperti mne yg kite hrp kn
cekgu mrupakan slh satu elemen penting dlm usaha mnghasilkan manusia yg sempurna
cekgu jgak cam model bagy plaja mnjadikan contoh ikutan

kalo dulu, x bnyk ank muridnye yg bwat kje kje jht ni
ye lah cam mrokok, ponteng klas, pukul, even mrogol pon da ade da
knape agaknye?
sbb cekgu dahulunya mrupakan insan mulia
mmg susah na carik ksalahan cekgu ni
bkan sbb dyorang paday sorok ksalahan dyorang tu, x..
sbb dyorang mmg jage tingkah laku dyorang sbb dyorang tao, dyorang adalah pendidik kepada insan yg bgelar pelajar
dan sbb tu jgak la, pelajar pelajar dulu bnyk yg ekot nasehat, bnyk yg paday paday, baek blake gitu

zaman brubah, orang jgak turut brubah
sume orang brubah, tmasok juga warga pendidik
bkan aku sorang je yg prasan, org laen pon akn napak jgak
cekgu kite skarang ni x mcm dulu,
ade cekgu yg ponteng perhimpunan, mensyuarat
x prepare utk kelas, yg x tau nk jwb soklan student pon ade jgak, bkan soklan yg mrepek pon
lagy, mrokok dlm kwsn skolah,
cekgu pukol murid, skolah mnengah bley thn lagy kot, ni skolah rendah pon ade
kalo jenayah rogol tu x pyh bagi tau pon koang da tao
baek cekgu laki atao pompwan
same je
adakah dengan perangay camni layak utk mnegur kslhn yg pelajar pelajar lakukan?
cekgu sbagay model kne btolkan diri dulu,
jike cekgu bprangay baek, elok, insyaAllah plajar respek,
plaja akn ekot ape yg cekgu ckp
smpaykan mesej dgn baek
jady insan yg dpt dibanggakn oleh murid
ni x, bile student tu balek ruma
cam mcm yg dya ckp psl cekgu dya
'alah, cekgu tu bley je ispa rokok kat tnds, kate je sekolah kwsn mrokok, tapy cekgu sindri yg bwat jgak'
'lah, mcm mne la saye nk pnday, cekgu sindri pon x tau ape yg dya aja'
'cekgu slalu pukol aku sbb ksalahan yg kecik, jady ape slhnye kalo aku pukol kau sbb ko dah kwang aja dgn aku?!'

walopon bgitu, plaja sindri pon kne sedar, x sume org tu sempurna
byase la kalo slh skali dua
tapy mlampao la da kalo slalu bwat nye kn
jgn plak kite sbagay plaja asyik nk tudo cekgu je
kte pon kne la amek inisiatif utk bantu cekgu tu ke kn
even sometimes, yg tua jgak perlukn nasehat dary yg mude
mmg la yg tue lagy bnyk mkn garam
tapi dlm zmn inovasi ni, mereka yg dah mkn garam lebey dary kite ni
pnah mkn ke garam yg kite mkn
x smestinye kn?
so sesame lah share ilmu, jage adab thadap mreka yg lbey berusia, pk dulu sbelom btindak

jike ade yg trase sgera brubah
cube pbaiki ksilapan dan klemahan diri
then baru bley bentuk ank murid yg bbudi pkerti
insyaAllah..

Terima Kasih cekgu! ^^
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...