31 December 2011

islam vs ISLAM

Assalamualaikum

memandangkan kita dah nak kiamat, hah, tiba-tiba je pulak kan, umur dunia kian melanjut tua kian lemah seiringan dengan keruntuhan akhlak kalangan kita sebagai Khalifah di dunia ini,
bahasa mudahnya, semakin hampir kita dengan kiamat, semakin rosak akhlak manusia, tak kira Islam ataupun tidak, kesedaran itu ada namun terlalu nipis, sehinggakan tak mampu berbuat apa-apa.

tapi fokus aku kali ini adalah kepada kita yang yang bergelar Islam, apakah yang dimaksudkan dengan agama Islam, siapakah yang memeluk agama ini, bagaimanakah cara hidup mereka sebagai seorang Islam, adakah kita seorang ISLAM? segala persoalan bakal terjawab (tak ada lah..gurau je), insyaAllah, apa yang aku ada, aku kongsikan..


sebelum tu, untuk mengelakkan tersebarnya ajaran sesat Nazrin Izhar, lebih baik aku tak payah taip tentang benda yang aku tak fasih, tahu tu memang tahu, tapi tak fasih, maka lebih elok kalau aku tak cerita, kan?

sebagai seorang Islam, korang pun tahu apa maksud Islam kan, Islam itu mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan solat 5 waktu sehari semalam, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji bagi yang berkemampuan.

terbuka buat setiap insan, tidak kira hitam mahupun putih, tua mahupun muda, kecil atau besar, cacat atau sempurna, sesiapa sahaja layak memeluk agama Islam, tiada pangkat darjat kelayakan yang diperlukan.

Islam, agama yang sempurna, merangkumi segala aspek, cukup lengkap dari segala segi. setiap perlakuan itu ada adab tertibnya, bukan bertujuan untuk menyusahkan, malah memudahkan bagi mereka yang memahami ertinya yang sebenar, dan Islam itu tidak sesekali pernah mengajar keganasan, begitu juga perkara-perkara mungkar.

jadi persoalannya, adakah kita islam, mahupun ISLAM?
tengok, perkataan pun punya maksud tersirat, ha..

ISLAM yang aku maksudkan disini ialah mereka yang memeluk agama Islam dengan sepenuh hatinya, cukup sekadar mengikut segala perintah Allah, betul-betul mengikut perintah Allah, itu sudah melayakkan anda bergelar ISLAM. antara ciri-ciri mereka yang dapat aku senaraikan adalah:
-menjaga waktu solat
-menjaga aurat
-menjaga pertuturan
-menjaga pergaulan
-menjaga pancaincera
-dan menjaga yang selainnya (banyak sangat nak senaraikan)

manakala islam yang aku maksudkan disini ialah mereka yang beragama Islam, tetapi tidak berperwatakan Islam. ayat mudah, Islam pada gelaran, sekadar di MyKad juga dinama, yang lain, out of order (ayat apa aku pakai ni?) ciri-ciri mereka:
-solat suka kira burn
-maksud aurat tidak wujud dalam kamus hidup
-cakap ikut sedap 'irama'
-prinsip lelaki untuk perempuan dan perempuan untuk lelaki
-skodeng selagi mampu
-bergaya supaya dipuji dan digilai dan dapat diriaki dan lagi lagi lagi
-dan banyak lagi, betul, banyak sangat samapai kita tak sedar yang kita pun selalu amalkan, erk
jangan risau, jika anda berada didalam golongan ini, anda masih seorang Islam, tetapi bukan seorang Islam yang berkualiti


sehubungan dengan itu, tidak perlu dikhuatiri akan ketidakkualitian anda itu kerana ia mampu dipertingkatkan lagi agar lebih mantop. apa yang perlu hanyalah kesedaran, kesedaran akan membawa kita kepada perubahan, kuatkan hati, paksa diri demi untuk menyelamatkan keadaan. Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, selagi belum tiba hari kebangkitan, insyaAllah taubatmu itu akan diterima. ^^

ayuh sahabat mari kita bersama menjadi seorang mukminin dan mukminat yang lebih berkualiti
moga lebih bermanfaat buat diri kita, masyarakat kita, agama kita, insyaAllah..
wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...