30 December 2011

Senang Kau Cakap

Assalamualaikum

akhir-akhir ni rajin pulak aku update blog aku ni kan, haha..tu la, rasanya macam ada je benda yang aku nak ceritakan, semakin meningkat dewasa ni kan, semakin banyak la yang kita tahu, semakin banyak la yang kita fikir, semakin banyak masalah akan timbul, takpe, bersabar je, tenangkan fikiran, sentiasa ada jalan penyelesaiannya, dan ingat, bunuh diri bukanlah satu langkah yang terbaik, malah terburuk sesangat buruknya lah.


aku teringat kata-kata Imam Muda Asyraf tu, memang senang bagi para kaunselor, penasihat-penasihat, guru- guru dan rakan-rakan sekalian (dah macam ucapan perhimpunan lah pulak..) untuk memberi kata putus bagi mereka yang menghadapi masalah (bukan ayat dia yang sebenar, aku tokok tambahkan sikit)
 "cekgu, tolong saye cekgu, buku saye dah hilang kene makan dengan kucing saye, betol cekgu, percayalah~" kucing makan buku, ??
 "hentikan sandiwara mu itu wahai Ahmad, segera siapkan kerja rumah mu itu dan hantar kepada ku dalam masa 27 saat, bermula dari sekarang" cikgu BM, macam tu la..
memang mudah bagi mereka yang sudah berpengalaman lagi berpengetahuan, setakat benda macam ni, huh, hujung jari je lah..hujung jari ke petik jari? android~ =_='

awas, masalah bakal menjadikan anda 'hebat'

jika kita benar-benar mahu bantu mereka yang dalam kesusahan ni, kita kena selami mereka, fahami mereka, andaikan diri kita adalah mereka, apa yyang sebenarnya meraka perlukan dengan keadaan mereka yang sedemikian, aku pun pernah buat jugak..
 "naz, tolong aku naz, aku dah x tau nak bwat ape dengan awek aku, aku sayang dia tapi.."
 "ko clash"
 "tapi"
 "a a, takde tapi tapi, clash je teros, ape susah, kate kat dia, kite putos, clash, that's it"
 "ye la..(dengan nada hampa dan kecewa, dalam hati punya la..tak tau macam mana nak buat sebenarnya)"
nampak tak? dia hantar masalah untuk diadu kepada orang yang salah
hahaha

senang je kita cakap buat ni buat tu, tapi kita tak sedar, betapa susahnya bagi mereka untuk melakukannya. faham betul-betul situasi mereka, lebih mudah jika kita sendiri punya pengalaman, dan pengalaman tu boleh la dikongsikan, mana tahu, ada yang dapat membantu.

dan kalau kita yakin yang kita memang pemusnah harapan yang tak dapat disangkal lagi, maka serahlah masalah tersebut kepada orang yang mungkin lebih arif dengan masalah tersebut, tapi ingat, ada perkara yang perlu kita sembunyikan, jangan sesekali buka aib orang lain, kelak Allah akan membuka aib kita dihadapan khalayak manusia, ha..jaga-jaga~


la tahzan, setiap masalah itu sentiasa ada jalan penyelesaiannya, cuma hasilnya mungkin berbeza dan tidak sebagaimana yang kita jangka, tapi sekurang-kurangnya, terselesai lah jugak masalah kita tu kan, insyaAllah, Allah sentiasa bersama dengan hamba-hamabaNya yang beriman, insyaAllah..

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...