28 December 2011

Berubah..?


Assalamualaikum

alhamdulillah, itu satu keutamaan apabila kita berjaya mencapai sesuatu, kita harus berterima kasih dengan Allah, kerana tanapa keizinan dariNya, tiada satu benda akan terjadi, sebegitu juga dengan penghargaan kita buat mereka yang berjasa dengan kita, alhamdulillah harus terpacul terlebih dahulu sebelum ucapan terima kasih, faham maksud aku kan?

aku rase senang sikit bila dapat menaip, maklum la, nawaitu tu kuat, tapi keazaman nak melakukan tu kurang. Bercakap tak kesampaian, menaip pun jadilah..harap-harap sesiapa yang membaca post aku ni, dapat ambil iktibar dengan apa yang aku cuba kongsikan dan insyaAllah, kalau ada apa-apa kekurangan atau kesalahan, sama-sama kita perbaiki, korang salah kami bantu, aku salah korang bantu, semoga kita dapat menjadi Mukminin dan Mukminat yang lebih berkualiti, insyaAllah..

akhir-akhir ni banyak benda yang aku nak ceritakan tapi kemalasan tangan tidak tertahan, hanya hati dalam ni saja dapat memendam (apakah..)
ouh, aku tercari-cari, ada tak device yang boleh taipkan apa yang kita cakapkan (ni kes malas punya pasal la ni), rupanya memang ada, operating system android 2.3, apa yang kita cakap dia boleh detect ouh..haha
(orang lain semua dah tau la Nazrin.. =.=') ya, aku sudah terpengaruh dengan dunia teknologi, urh..

ok ok, kita ketepikan RotiHalia dan sebagainya itu, ayuh kita fokus pada perbincangan kita yang sepatutnya dah sampai kat tengah-tengah pengisian,
ni mukadimah tak start lagi ni, adess


pada 27November yang lalu kita telah mengalami fasa baru dalam hidup kita sebagai seorang hamba di muka bumi ini, ya ya ya, Awal Muharram telah berlalu dan kita kini berada di tahun 1433H, tahun yang kian mencabar dengan pertumbuhan godaan yang semakin pesat membangun.

jadi, apakah persiapan kita bagi menghadapi para penduga ini? cukupkah dengan android 1.6 anda tu? (tengok, kuat tak pengaruhnya terhadap aku) segalanya kini telah berubah, jika dahulunya para penjual ayam goreng hanya dijual di kedai makan, makan dengan nasik putih. hanya berbekalkan sos dan rempahnya yang berbagai tu, sudah cukup untuk menarik minat para peminat ayam goreng untuk singgah di kedai mereka sambil melabur saham untuk perut dan nafsu mereka, mungkin. tapi kini, ayam goreng lebih mudah didapati, restoran ada, pasar malam ada, yang macam gerai burger tu pun ada, ya, ayam-ayam kini lebih berkuasa.
sehingga aku pun tergoda..malam tadi aku lepak KFC dengan sahabat-sahabat aku sampai pukul 3pagi, makannya bukan banyak pun, sembangnya je lebih, kongsi pendapat la katakan..

jadi bagaimana caranya untuk para penggila ayam terbabit ingin menahan nafsu mereka dari terus bermaharajalela? jika anda mencarinya disini maaf, saya bukan penyelesainya
ye la, lain orang lain karakternya, ada yang boleh dengan cara ni, tapi ada yang tak boleh dengan cara ni
jadi penyelesaiannya terletak di dalam diri anda sendiri, anda perlu bertindak sendirian kerana hanya anda sendiri yang memahami akan diri anda sendiri (ha?) orang lain tak akan faham sebagaimana anda memahami diri anda, mungkin orang kata
 "ko tak elok la pakai tie, nampak hodoh gile" seriously, dia memang jujur
tapi kita tahu, mengapa kita mesti pakai tali leher
 "ko nak kene buang keje? ha, ko buat la.." tak pakai tali leher kene buang kerja? =.=

jadi dalam menangani godaan yang telah diupgradekan tu, kita pun kena la upgradekan diri kita juga, jangan sesekali kau berasa selesa berada di takuk yang lama, kelak bakal memakan diri (tu dia..)

aku pun berusaha meningkatkan usaha aku yang sebelum-sebelum ni tak berapa nak berkesan, ye la, manusia bukan sempurna, setiap seorang dari kita semua ni, sekurang-kurangnya akan ada 7 kelemahan (aku taip je), hanya perubahan demi perubahan yang dapat membantu kita menganalisa kelemahan diri kita sendiri, lantas langkah demi langkah dapat diatur dengan lebih kemas dan teliti

jadi
berubahlah sebelum anda diubahkan
??
wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...