27 December 2013

Hai, Boleh Berkenalan? (Bahagian 1)

Assalamualaikum..

Jika anda tak sedar akan tajuk yang akan saya bincangkan sebentar lagi, saya ulang semula



Hai (ek ehem), assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh..saya telah terpikat pada kesempurnaan akhlak kamu..boleh kita berkenalan? ukhuwah fillah till Jannah?



tudia, lari teruih~




Bermula dari serangkap kata, kita telah mengambil risiko, sama ada persahabatan yang kita ingin jalinkan itu membawa kita kepadaNya, atau sebaliknya




Perkenalan yang ikhlas, semata-mata kerana Allah, insyaAllah diberkati dan dirahmati..tapi, perkenalan yang aku nak bincangkan disini adalah perkenalan yang lagha

Ya, perkenalan yang sia-sia al-also known as, membuang masa





Ayat diatas tadi, merupakan salah satu contoh, manisnya ayat seseorang untuk menarik hati crush dia untuk berkawan dengan dia. Atau bahasa pasarnya,
"Saje je dia nak tackle awek Muslimah tu, takde niat lain, nak ajak couple lettew~"





ni aku bagi contoh









Amacam, best layan movie? haha..tak perlu tengok video tu pun aku rasa korang dah faham maksud aku. Niat dia kat situ dah lari. Tak salah kalau dia nak berkenalan kerana Allah, nak ubah diri menjadi yang lebih baik..tapi lelaki takde ke? Apa, lelaki tak boleh layan kamu dengan cara yang sama? Atau..layanan perempuan tu hanya memuaskan kehendak kamu je? Fikir balik saudara..dah jadi lain dah kalau nak puaskan kehendak semata-mata..




Ok, tak salah juga kalau niat dia nak memperisterikan perempuan tu. Tapi..takde cara yang lebih baik ke? Tak terfikir langsung? Meh aku bagi contoh

1. Situasi kalau kau kenal dia lah kan (pakai kita lah), kalau kita kenal dia lah kan, apa kata kalau kita tanya kawan-kawan dia. Dia ni orang yang macam mana, ok ke tak ok, perempuan tulen ke tak..hehe
Tak pun, jumpa je parents dia. Dari hujung tudung sampai hujung sarung kaki dia cerita kau..tak payah nak hantar spy pergi skodeng dia ke apa.
Apa, takut jumpa parents dia? Kenapa nak takut pula..benda baik kan. Kau serius nak kan anak dia kan kan kan? Ke kau nak main-main je ni..ha~

2. Situasi lain, kalau kita tak kenal dia. Normalnya sekarang ni, tipulah kalau tak kenal dia. Sekurang-kurangnya, mesti kita ada nombor telefon dia (zaman dulu-dulu), Facebook? TwitterWhatsap?
Kalau takde, tak pasal-pasal la nak pergi tackle dia kan.. Ok lah, contohlah kita memang tak kenal langsung insan tu, tiba-tiba je muncul tatkala kita sedang lepak bersama-sama teman, sedang menghirup secawan teh susu di petang hari..bam! Seorang Muslimah ayu bertudung labuh berwarna biru muda melewati di depan ku bersama-sama kawan sekuliahnya..aku tak pasti akan arah tujunya, tapi hati ku berkata bahawa dialah arah tuju ku..

dah

Hantarlah seorang wakil perempuan. Macam kawan kita, saudara kita..jangan pesan kat kawan dia, nanti jatuh cinta kat kawan dia pulak. Pesan elok-elok kat kawan kita tu,
"Tolong sampaikan hajat aku kepada dia, aku ingin mengenalinya untuk dijadikan isteri ku"
Apa, nak kenal dia tapi tak nak kahwin dengan dia? Kau nak main-main ni~ Hentikanlah, kalau bukan nikah niat kau, baik tak payah. Nanti akan ada pihak yang terluka.

Nak belajar dengan dia? Tak kan takde orang lain kot..dia sorang je ke yang hebat kat dunia ni? Memang perempuan? Ok, kalau memang perempuan je..kenapa dia? Pensyarah takde? Dia pensyarah?

lillahita'ala brother, insyaAllah, niat yang ikhlas akan memberikan ganjaran yang lumayan..hehe




comel kan? (takde kaitan dengan topik)



aku ingat nak bela singa lah seekor, bawak jalan-jalan kat taman kan~


wallahualam
wassalam..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...