16 December 2013

Dunia Hari Ini

Assalamualaikum

Sepatutnya aku tengah update diari aku. Tapi disebabkan malas nak menulis, aku update blog. Boleh tak?






Akhir-akhir ni banyak benda yang pelik-pelik berlaku. Antaranya, banjir yang tak pernah-perahnya terjadi kat Kuantan..ramai yang tak duga yang benda ni boleh terjadi. Kata seorang pensyarah aku, "Mungkin sebelum ni takde banjir yang berlaku sebab Kuantan belum mengalami proses pembangunan. Sekarang ni, banyak pembangunan yang berlaku di sekitar Kuantan. Diorang tak tau yang diorang dah rosakkan sistem yang sebelum ni elok je.."



Kes lain, salji turun di bumi Mesir. Banyak 'Ustaz' dan 'Usztazah' yang tak bertauliah mengeluarkan pendapat. "Salah satu tanda kiamat adalah apabila wujudnya sungai yang mengalir di tanah Arab..habis tu, Sungai Nil tu bukan sungai ke?" serius, yang ni memang buat aku gelak sakan, dalam masa yang sama, aku terfikir "Kenapa makhluk ni bebal sangat" dan men-sepet-kan mata ==
Salah satu tanda kiamat ialah apabila tanah Arab menjadi subur, tumbuhnya bunga-bunga mekar dengan sungai-sungai yang mengalir..Sungai Nil memang mengalir menghala utara Afrika, sejak dulu lagi ye, sejak 8000 tahun sebelum Masihi lagi (correct me if I'm wrong). Kiamat dah ke?
Maksud ayat tersebut ialah apabila sungai-sungai mula mengalir di padang pasir yang tandus, yang tak pernah-pernah terkumpulnya barang sedikit lopak air.

Ada faham?



Baru-baru ni, kecoh sedunia tentang bunyi pelik yang datang dari langit. Ahli Geologi kata bukan dari tanah, unit Udara kata bukan dari aktiviti di langit, NASA pun dah pastikan, yang ianya bukan daripada angkasa lepas. Persoalannya, dari mana wujudnya bunyi itu? Sengaja dibuat-buat untuk mewujudkan spekulasi? Atau terhasilnya daripada makhluk Allah yang lain? Wallahualam..apa pun, kita semua harus bersedia, jika bukan dari 'makhluk' itu sekalipun, Islam sedang dikecam dari seluruh arah. Kita terhimpit sehingga sukar untuk bernafas (ni kang, ada jugak yang salah faham ==)



Kes Palestin masih berlarutan. Di Gaza, di Syria, Islam terus dihapuskan, dan bilangan kita kian sedikit..

"Akan tiba suatu masa dimana bilangan kalian begitu banyak, akan tetapi bilangan itu umpama buih-buih di lautan."

Ya, kita punya kuantiti, tapi sayangnya, kita tidak punya kualiti, jumlaj yang banyak itu tidak menakutkan musuh Islam walau sedikit. Persoalannya, dimana hilangnya kualiti itu? Tepuk dada, tanya iman.






Dan ini, kes tepuk dahi






continuous face palm






Setiap kali aku tengok remaja, anak muda di Malaysia, aku kerapkali menepuk dahi dan bertanya pada diri sendiri

"Mana silapnya?"



Aku tak pasti, salah ibu bapa yang mendidik, salah guru yang membimbing atau salah rakan yang menghasut? Atau mungkin salah diri sendiri yang suka akan kemaksiatan?

Couple dah jadi perkara biasa, jenayah rogol bawah umur kian menjadi-jadi, halal haram makan minum tak payah cerita, arak diteguk umpama air kosong..aku sebagai seorang manusia, sebagai khalifah di amanahkan untuk mentadbir di muka bumi, tertarik untuk membimbing semula generasi muda ini yang kelak akan menjadi pemimpin. Aku tak pasti, jika perkara ini berterusan, oraganisasi yang bagaimanakah yang akan dipimpin oleh mereka?






Dakwah dan ilmu perlu disampaikan secara terus menerus agar ada pihak-pihak yang tertentu sedar akan apa yang harus dilakukan sebenarnya. Kita hidup di dunia ini bukan sekadar untuk bersuka ria semata-mata. Kita ditugaskan untuk beribadat kepadaNya, mencari redhoNya.. Ya, mungkin kita dah conform masuk neraka, tapi amalan kita akan menentukan, lama mana kita akan diseksa kelak. 1 000 tahun, 10 000 tahun 100 000 tahun, selama-lamanya? Nauzubillah min zalik. Jika tergerak hati untuk berubah, ayuh, kita masih punya masa. Selagi belum tiba kiamat, selagi belum tiba ajal, kita masih punya masa!





Dan dengan itu, aku masih tabah menyampaikan ilmu..semoga bermanfaat untuk kita semua, insyaAllah..

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...