photo home.png  photo home.png

17 April 2011

Bila manusia buta kerana dunia

Assalamualaikum

terima kasih sahabat
anda seronok melihat rakan anda memalukan dirinya sendiri?
seronok melihat telatah si kecil bermain bersama jari kakinya?
seronok melihat keindahan alam?
seronok skodeng orang?..
ok ok, memang seronok la bila mata tu ada lagi, kalau dah hilang kang?

haruslah anda anda sekalian beringat selalu bahawasanya, (ini bukan ikrar ye), setiap apa yang ada pada kita hanyalah pinjaman sementara buat kita yang tidak ada bunga atau cukai tambahan. cuma kena bayar balik je la, caranya? manfaatkan pinjaman tersebut sebaik mungkin, buat aktiviti yang berfaedah bersamanya, pergi picnic ke, bawak bersiar-siar di taman bunga ke, camping dalam hutan ke..ye saya maksudkan anggota badan anda,,bukan makwe pakwe mahupun honey baby anda.

buta yang aku nak celoteh kan ni ialah berkenaan dengan mereka yang celik, tetapi dalam tak sedar, (pakai kita lah) kita buta, kita nampak ianya tak boleh buat, tapi kita still buat, sebab apa ye para pembaca yang dirahmati Allah sekalian, sebab kita dah jadi buta dek kerana kabus dunia yang terlalu tebal sehingga kita dah tak nampak mana jalan sebenar untuk ke syurga. yang kita nampak hanyalah jalan kesenangan yang serba sementara, ya, SYURGA DUNIA..

nenek kebayan si bongkok tiga~
sebagai seorang yang rabun jauh, sesungguhnya aku sangat bersyukur terhadap apa yang telah Allah tetapkan ini, walaupun aku selalu la jugak jadi bahan geletek perut member-member aku tu. mengapa ye? hah, sebab jika saya rabun, saya tidak lagi dapat melihat kemungkaran dan kemaksiatan dengan jelas, even ianya berlaku  hanya 5 meter di hadapan aku, hah, dasat tak rabun aku. same story for those who are blind either since they we're born or not. buta yang dianugerahkan ini sangat membantu mereka-mereka yang berkaitan dalam mengumpul dosa dan pahala. dan semestinya  buta ini adalah buta yang baik.

but, it is inversely propotional with 'buta kerana dunia' (tak reti aku nak terjemah dalam bahasa inggeris nya), buta jenis ini amatlah buruk kesannya, mengapa? kerana dunia, kita akan ketepikan suruhan dan larangan Allah SWT. hah, meremang bulu roma

1. kerana cintanya pada kekasih
macam dah kita  berani buat, Allah kata jangan sakiti diri sendiri,
     "demi u, lautan berapi i sanggup redahi"
suruh bergolek atas bari api pun cukup la, dah macam ulat gonggok kena goreng rupanya ha. tak payah nafikan la, even kalau korang jenguk luar tingkap tu (waktu malam) mesti ada je couple 'bersenggama', jangan salah tafsir perkataan tersebut ye, perlakuan mereka yang terlalu rapat itu membuatkan aku menggelarkan kelakuan tersebut sebegitu. ayatnya manis sesangat lah, kalau buat kopi, mau kencing manis seumur hidup.
     "awaklah cinta saya yang teragung, percayalah~ (terus masuk lagu Datuk Siti Nurhaliza)
hek eh? Allah, Rasul, parents, nyawa?? cakap main lepas je. lagu-lagunya pulak memang bagai la
     (korang selalu nyanyi kan? hah, korang pun faham lirik lagu tu kalau korang amati betul-betul)

2. kerana pangkat dan kuasa
pakcik ni baik ye,
dia selalu tolong bini dia memasak di dapur,
ok, bergurau
selalunya orang yang yang gilakan pangkat dan kuasa ni orang yang berduit, saya ulang, ORANG YANG BERDUIT. maksud aku bukan la semua orang yang berduit, tapi kebanyakannya dari kalangan mereka, i mean, kita (sesiapa sahaja yang berduit tu). kaya atau miskin tu bukan menjadi penentu, even yang miskin pun sanggup berhabis duit asalkan dia boleh berkuasa. rasuah sana, suap sini, 'sedekah' lagi, demi kuasa, kita sanggup tebal muka, sanggup beli orang lain, even membunuh pesaing kita??

3. kerana pujian dan populariti
ini memang selalu sangat jadi punca utama mengapa kita ketepikan suruhan dan larangan Allah SWT. oleh kerana kita ni chantek cun melecun kachak bergaya, satu dunia kena akui..wth? perlu ke nak tayang apa yang kita ada, redha kah Allah dengan perbuatan kita ini? especially for those muslimah, terjagakah aurat anda? disebabkan member kita tayang ke'kachak'an mereka, kita turut tercabar untuk menunjukkan yang kita punya lagi besh, pertandingan ke'kachak'an bermula dan batas aurat terus dipinggirkan..

4. kerana malas dan yang seangkatan denganya
bukan dia yang pemalas,
adik dia
alasan terus diberikan demi mengekalkan keselesaan yang dimiliki. alasan yang paling popular sekali ialah sebab malas dan panas, baik lelaki atu perempuan, sama je.
     "mengapa anda berpakaian begini ye?"
     "senang nak bergerak, pakai seluar panjang? panas ah, lagipun cerewat la nak kena sarung sikit-sikit, boxer ni sarung terus je, pastu gerak, kan mudah? hehe =)" suka pulak
     "cerewet la, lagipun tengah panas ni, eyh, awak lelaki, awak tau apa pasal tudung? awak tau tak, nak pakai tudung ni kena bla bla bla~" aku pulak kena ceramah
Allah menetapkan sesuatu itu demi kebaikan hambanya sendiri, tidak dijadikan suruhan dan larangan itu untuk membebankan kita melainkan hanyalah untuk membantu kita semata-mata. kita sendiri pun tau kan kenapa aurat itu perlu ditutup?

semoga Allah memberi kita 'contact lense' yang mampu mendorong kita ke jalan yang benar, insyaAllah..
wallahualam
wassalam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...