photo home.png  photo home.png

17 June 2011

Hartaku Bukan Milikku

Assalamualaikum

dalam usaha kita meneruskan lagi hidup kita yang kian menjelang penghujungnya, kita memerlukan makanan bukan? dan sebelum wujudnya makanan itu, mesti kena ada duit kan?
     'bro, dalam dunia ni mana ada benda free..nak basuh tangan pun kena bayar 20sen'
aku mintak kat google ye
so, macam-macam la caranya manusia ni buat untuk mendapatkan rezeki, dengan cara halal mahupun tak halal, a.k.a. haram la. tapi ada jugak yang cari dengan cara halal tapi jadi haram jugak, aha, awas..

mudah je nak carik rezeki halal ni sebenarnya, KERJA UNTUK MAKAN, tak ada usaha, tak boleh makan. tu prinsip aku la, lagipun betul la kan, kau malas nak buat apa-apa, mampus la, ada kudrat semua cukup, pun tak reti nak suap makan sendiri ke?? lain la kalau korang anak Agong ke, anak Sultan ke, anak Datuk pun cukup la, memang boleh kalau korang nak orang suapkan, asalkan korang ada hulur duit, see, nak mintak orang tolong suapkan pun kena bayar..
tapi bukan dengan kerja semata boleh dapat rezeki yang halal, mencuri merompak serta riba juga ada satu perlakuan dan pekerjaan, even ianya boleh dikatakan sebgai kerjaya professional, haha, kerja yang kita buat mestilah yang baik dan berlandaskan syriat gitu. tiada pecah amanah, tiada penyelewengan, tiada rasuah, tiada dadah, haha
carik sendiri kat google ye
yang jadi haram ni pulak pasalnye, kita dah buat semua ok dah, kerja ikut time, jujur, amanah, bertanggungjawab, ceria sokmo, memang kita la pekerja tip top, tapi malangnya kerja yang kita buat tu melalaikan serta melarang kita daripada bekerja untuk kehidupan akhirat. solat entah kemana, batas pergaulan lagi la, wallhualam..biasannya la kan, orang yang betul-betul jaga solat dia, dia tau cara bergaul yang elok dan diterima Islam, dah lari topik dah..
kita buat kerja punya la pulun, macam esok dah nak tinggalkan dunia ni dah, tapi bukan ke akhirat nanti tak ada satu sen pun yang akan kita bawa? mengapa perlu bekerja sehingga lupa akhirat? ingat wahai muslimin dan muslimat, rezeki itu datangnya hanya daripada Allah SWT, walaupun anda goyang kaki, kerja main facebook 24jam, kalau Allah dah tetapkan ada rezeki untuk kita, ada la, tapi apabila Allah tetapkan tiada lagi rezeki buat kita, subhanAllah, dari mana lagi kita nak dapatkan rezeki? sesungguhnya hanya Dia Yang Maha Pemberi rezeki, seram sejuk aku pikirkan, hu~
banyak duit kau ye?
ye, jika anda pernah mengambil subjek tasawwur Islam, pasti anda tahu bahawa segala rezeki baik dilangit mahupun dibumi, kesemuanya adalah milik Allah 100%, tiada kompromi. ianya diberikan kepada kita untuk dimanfaatkan di atas muka bumi, untung dan ruginya adalah ketetapan Allah, dalam menguji kita sebagai seorang hamba yang beriman. kerana harta ada yang sanggup berbunuhan, kerana harta ada yang sanggup putus persaudaraan, kerana harta ada yang sanggup ke neraka, tapi dengan harta juga kita akan ke syurga. maka carilah rezeki yang halal dengan cara yang halal, memohon ampun dan bertaubatlah agar kita tidak tergolong didalam golongan orang yang rugi, maksudnya bila sampai masa dibangkitkan nanti baru nak menyesal, kat dunia time ada masa tu tak nak menyesal, derh..

alhmadulillah
dengan kurniaan Allah
hanya Dia Yang Maha Pemberi rezeki
dan segala harta itu adalah milikNya

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...