14 June 2011

Berhargakah masa?

Assalamualaikum

setiap pergerakan kita ini tercatit, baik buruk, tak tinggal satu pun, semua sekali direkod. gula menjadi pemanis bagi kopi yang pahit, amalan baik menghapuskan dosa kecil, kerana itu kita diberikan sesuatu yang cukup berharga, iaitu MASA.
the time is running out


sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati. alhamdulillah kita masih diberikan masa untuk bertaubat dengan kesilapan kita yang lalu, serta masih mampu beramal dengan selesa, kita di Malaysia bukan?

aku agak terkilan dan cuba untuk berfikiran positif, mengapa mereka yang baik ni tidak mengikut apa yang telah digariskan oleh Islam, apa susah sangat ke Islam? aku sedar yang aku sendiri pun kadang-kala buat juga satu dua tu, jadi aku rasa, kita kena selalu beringat yang ajal itu akan tiba tidak kira siapa kita atau di mana pun kita kan? perkara terbaik yang aku rasa adalah, aku akan cuba memberi peringatan kepada semua disamping aku meingatkan diri aku sendiri..
elps!
ok, sekarang ni aku sedang bekerja sambil menuggu tawaran untuk sambung belajar, jadi perkara yang aku akan ambil berat buat masa ni adalah perkara-perkara yang berkaitan kerjalah kan. kebanyakan alasan mereka yang tak solat tu ialah tak ada masa. tapi aku tengok, kalau ada masa lapang pun bukan diorang solat pun, ada je benda yang nak dibuat. harap maaf bagi sesiapa yang terasa, tapi niat aku memang nak bagi korang terasa..

ada satu artikel yang aku baca, orang Jepun mengatakan bahawa solat itu membuang masa. aku hormat pendapat mereka kerana mereka sememangnya tidak pernah membazirkan masa, tapi disebalik solat itu sendiri terdapat sesuatu yang lebih bernilai jika dibandingkan dengan masa. jika 24jam = RM24, maka solat 5minit = RM2424242424242424.

apa salahnya kita laburkan sedikit masa itu untuk sesuatu yang lebih berharga? bagi mereka yang tersangatlah sibuk dengan kerja, terdapat keringanan dalam solat bukan? tak salah jika kita melakukan yang rukun sahaja, ASALKAN KITA SOLAT.
anda?
 sedangkan yang sedang yang sakit, yang sedang berperang, yang sedang sesat tidak terbantu, KESEMUA MEREKA DIWAJIBKAN SOLAT (tidak mereka yang tidak cukup syarat sah adalah terkecuali), TERMASUKLAH KITA yang bersenang-lenang ini, apalah sangat kesulitan yang sedikit ini jika dibandingkan dengan mereka yang lain.

kita boleh melepak depan tv layan cerita kartun, kedai mamak sembang kosong, dating kat taman bunga, duduk depan laptop lama-lama, tapi guna 5minit untuk solat tak boleh? kalau betullah kita ni memang pemalas tahap dewa, lakukan yang wajib sudah mencukupi, ingat ya, ASALKAN KITA SOLAT.

memang indah saat-saat yang kita lalui ini, tapi kita harus ingat, indahnya di dunia ni bukanlah kekal selamanya, akhirat kelak jauh lebih indah dan lebih lama jika dibandingkan dengan dunia kita ini.
maka gunakanlah sisa waktu yang masih ada ini dengan amalan yang berpahala supaya tidak panjang tempohnya untuk kita ke syurga di akhirat kelak.

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...