29 May 2014

Tips Mengejar Jodoh

Assalamualaikum

"Nak buat macam mana, dah takde jodoh"







Alasan yang paling popular bila korang clash dengan awek korang
Mengaku je lah


well, korang tahu apa itu jodoh?







Berjumpa dengan pasangan hidup itu secara umumnya dikatakan sebagai jodoh. Tapi tahukah anda, berjumpa dengan sahabat adalah jodoh, bertemu dengan kucing juga adalah jodoh,  kau jatuh longkang pun boleh consider sebagai jodoh, jodoh berjumpa dengan longkang


brother ni cuba menyelamatkan kucing di dalam longkang


Jodoh itu adalah satu pertemuan yang mana dengan izinNya, kita dipertemukan. Dan semoga dengan pertemuan itu, memberi manfaat buat semua.









"Aku dah kata, aku dengan dia memang tak pernah ada jodoh pun"








Silap, kau jumpa dengan dia, kira ada jodoh lah tu. Cumanya, jodoh korang tak panjang..ha..tu cerita yang sebenarnya, jodoh korang tak panjang. Dan setiap kali kau clash, jangan kau kata kau takde jodoh dengan dia. Jodoh kau dengan dia tu ada, tapi mungkin kerana dia bukan jodoh kau yang muktamad, atau Allah ada yang lebih baik untuk kau..atau kau buat benda-benda pelik tak? kau bercouple dengan dia? see, cara kau pun dah salah..memang tak la Allah nak bagi~

Jangan bagi alasan yang kau berIslamic Couple dengan dia, itu semua tahi lalat (ayat cover)







"Okay bro, sekarang ni aku pasti, dia lah jodoh aku, aku nak kan dia. Kalau aku dapat dia, aku tak kan tinggalkan dia..tapi, apa yang harus aku buat?"








Kau boleh cuba berkenalan dengan dia. Atau kau cuba tips aku yang tak seberapa ni.


First, tanya hati, betulkan niat, untuk apa aku dapatkan dia? Betul nak jadikan isteri atau tempat lepak-lepak buang masa bosan? Bila dah rasa tak best, kau kata "Kitorang takde jodoh bro.." masa tu jangan tanya kenapa aku starlight dahi kau bertubi-tubi.


Second, yang ni pernting, ilmu agama yang macam mana yang ada dalam hati kau tu? Tak kisah lah kau Hindu, Buddha atau Kristian (saya tujukan untuk Muslim ^_^) selagi kau amalkan ajaran agama kau dengan betul, kau punya akhlak yang baik. Kalau halal haram pun bercampur, bersedialah menimang cahaya mata yang bercampur halal haram darah dagingnya.

aku tak cakap apa-apa, korang je yang fikir lebih..by the way, amar ma'ruf nahi mungkar

Third, part ni agak kritikal bagi para pelajar sepenuh masa..macam aku. EKONOMI (tertekan Caps Lock) jangan kata kau nak lamar anak dara orang guna duit mak ayah korang, malu la weyh~hehe
Tak mengapa kalau mak ayah nak sponsor, mungkin dia sedar yang perlunya anak diorang ni kahwin cepat-cepat. Tapi aku harap sangat-sangat, yang mak ayah diorang ni tahu dan faham anak diorang ni macam mana. Mentang anak tunggal, duit banyak "Kau nak kahwin dengan siapa Man? nak empat sekaligus ke cam mana?" huntong baq ang..esok cerai pun sekali empat. Tahniah.
Seeloknya, lamar dia dengan duit sendiri, lagi puas hati. Kalau tak berapa nak cukup, bawa bincang dengan parents dia. Nak takut apa kalau syarat kedua tadi kau dah ada? Kan?

sebelum kau proceed dengan yang ketiga tu, aku nak tahu jugak..umur kau berapa sebenarnya?











"Tahun depan darjah satu.."










secara automatik aku hentakkan dahi ke papan kekunci sambil berkata
sengal sengal sengal









Aku tak tahu mazhab apa yang budak-budak zaman sekarang ni pakai sehingga mereka menganggap Tuhan merestui cinta tahi lalat mereka tu..siap doa till Jannah bagai, padahal bercanda dah macam laki bini
member aku yang nak kahwin ni pun tak over.

Aku harap kau tak over lah ye sahabat. Semoga berbahagia dengan jalan yang kau pilih, aku sentiasa ada untuk kamu ^~^








Nampak tak, aku rajin menaip bila tiba musim study week

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...