11 January 2012

The Pendakwah

Assalamualaikum


seorang sahabat mengembara beribu batu bagi memulakan satu niat yang murni didalam hati..
 "dah jaoh pakcik berjalan.." tiba-tiba teringat iklan petronas tu pulak
demi menyebarkan agama Islam yang sempurna ini, bagi memperingati kita yang sering terlupa ini, mereka sanggup meninggalkan tanah air mereka, anak isteri tercinta, kekayaan kemewahan yang tercipta setelah sekian lama, semata-mata kerana Allah SWT. sanggupkah kita bertindak sedemikian rupa?

pernah tak terbisik di hati,
 "aku juga ingin berbuat demikian, namun siapalah aku, insan biasa serba kekurangan, takut tersalah bicara, dosa yang bakal ku terima!"
alhamdulillah kalau ada, niat tu yang penting bro, niat tu..

setiap amalan hatta ilmu yang kita ada ni, perlulah disebarkan, ilmu yang betul la, jangan la korang sebarkan ilmu hitam kelabu kuning asap bagai tu, kerana ilmu yang kita sebarkan tu dapat pahala tau, lepas tu kalau orang yang kita ajar tu sebarkan lagi, berlagi-lagilah pahala kita dapat, tapi beringat, jangan seronok sangat menyampaikan ilmu sehingga nafsu mula mentadbir, awas..ilmu yang disampaikan mungkin berbisikkan syaitan.

plus, kita bakal memperoleh memory (ouh smartphone 16GB) yang lebih tinggi jika diperkatakan setiap hari, lantas kita akan selalu diperingatkan dan akan sentiasa berhati-hati dalam setiap urusan yang kita lakukan, hebat tak, hebat tak?

tapi, siapakah golongan yang bertuah tersebut?


ye..sudah semestinya para-para Ustaz Uztazah dan alim-alim ulama'..stop stop, betulkah hanya mereka?

you got it wrong man


tugas sebagai daie tidak terhad kepada mereka sahaja, habis tu dah kalau takde Ustaz Ustazah tu, tak berkembang la Islam, dok camtu je la, banyak tu golongan Islam, setakat tu je la yang kita tau, takde penambahan ilmu, lama-lama hilang Islam tanpa kesan, subahanAllah..

ya, tugas sebagai seorang Daie berada pada setiap insan yang bergelar Islam, saling ingat-memperingati merupakan salah satu tugas kita sebagai khalifah di muka bumi ini. cukuplah sekadar mengajak mereka mengucapkan Bismillah, ouh, sedikit tips, kalau mereka kata,
 "ko sindri pon tak betol, nak mengaja orang,ey pikey balek la, lu sappa, wa sappa"
jadi, kata pelawannya
 "aku tau kite same-same mat rempit, ey tapi mat rempit pon bace bismillah gak time makan tau, bismillahirrohmanirrohim.."
ye, walaupun mereka kurang baik akhlak dan peribadinya, kita ambillah yang baik dari mereka, jangan la di ikut pulak yang buruk dari mereka, dan itu merupakan satu kesempatan buat kita untuk menegur mereka
 "engko ni aku tengok elok dah bace bismillah nye, da boley jadi imam da, tapi merempit, merempit jugak, ape masalah ko ni.."
 "saye biyase praktik kan mase pakai kasut, pakai baju, naek moto, sarong helmet, masok kunci, bla bla bla..sebab tu la sedap bunyik nye kot"
berpotensi untuk berubah tu..


sungguh sebesar zarah sekalipun amalan kita, akan dibalas dengan pahala, dan sungguh sebesar zarah sekalipun maksiat kita, tetap akan dibalas dengan dosa, semoga hidup kita sehari-harian dipenuhi dengan amalan yang diredhaiNya, insyaAllah..

wallahualam
wassalam..

1 comment:

Siti_Acu...zZz said...

Terima kasih atas maklumat yang disampaikan.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...