photo home.png  photo home.png

20 July 2013

Kawan Saya Bercouple

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

ketahuilah, bahawasanya aku adalah seorang yang sangat membenci dan menghalang sekeras-kerasnya aktiviti pra-matang, yakni bercouple

tengok, muqaddimah pun dah seram, ha..

don't you ever try to do this unless you're a halal married couple
yeah, ekceli aku tau, aku faham perasaan korang (ecece, macam aku tak je kan) yang ingin disayangi dan diberikan perhatian. Aku sendiri pernah mengalami waktu-waktu sebegitu, mungkin aku lagi jiwang daripada korang, who knows? Allah did :)

jadi, mengapakah aktiviti bercouple ini dikatakan sebagai aktiviti pra-matang? Sungguhpun penggiatnya adalah dikalangan mereka-mereka yang boleh digelar pakcik atau makcik, yang sudah berumur? ehem

jelas dalam firman Allah dalam surah Al-Isra' ayat 32, yang bermaksud
 “dan janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk"

perlu untuk kita highlightkan disitu bahawa, JANGANLAH KAMU MENDEKATI ZINA bukannya JANGANLAH KAMU BERZINA

tertekan Caps Lock pulak

yes yes..memang kita tak berzina, couple tu bukan berzina pun..tapi ianya salah satu perbuatan yang mendekatkan diri dengan zina

bak kata seorang cikgu aku ni,
 "apa pun alasan kamu, kamu masih bercouple. Yang mana bercouple itu sendiri mendekatkan kamu dengan zina. Matlamat tak menghalalkan cara brother.." sambil mengangkat-angkat keningnya.

tapi kenapa pra-matang? jeng jeng jeng~

pra-matang itu sendiri bermaksud, the process on getting matang. Kanak-kanak pun tak, dah matang pun bukan, di tengah-tengah.

well, dah tau couple tu mendekatkan diri dengan zina, buat jugak. See, disinilah terletaknya sikap ketidak-matang-an tersebut. Kita gagal mengawal hati, perasaan, dan yang lebih penting, gagal mengawal otak untuk membuat perkara yang sepatutnya. Semua orang ada hati, semua orang ada perasaan, tapi mengapa mereka boleh bertahan untuk tidak memilih jalan cinta yang sia-sia? Jawapannya adalah pada cara mereka mengatasi rasa keinginan itu.

sorrylah sahabat, aku tak dapat datang majlis pernikahan kau, dapat tengok gambar ni je..
sebenarnya, aku ni bukanlah kejam sangat, sampai nak membenci pelaku couple. Dalam pada tu, aku sendiri pun berdoa jugak, semoga kawan-kawan aku yang dah terlanjur bercouple tu, cepat-cepat kahwin dan cepat-cepat dapat anak. Tu la makna sayang kan? Sama-sama membesarkan zuriat.

kalau diorang ada masalah pasal couple, takda lah sampai aku maki hamun
"hah padan muka kau, nak sangat couple kan, hah, rasakan!!"
aku faham kawan-kawan aku, even kalau aku tak faham pun, aku cuba bayangkan yang aku sendiri kat tempat dia..awek dia student medical kot, bakal doktor tu, mesti cun

uhuk

aku cuba selesaikan masalah diorang, dalam masa yang sama, cuba bagitau diorang, jalan yang terbaik selain daripada terus bercouple.

ada antaranya memberi alasan bahawa, nak kenal isi hati pasangan sebelum berkahwin..berapa tahun kau nak kenal pasangan kau? gila lama..kalau kata sebulan ke, seminggu sebelum bernikah ke, ok lah jugak. Tapi kan, berkenal-kenalan dengan lebih mendalam, selepas bernikah akan lebih suweet gitu..nak kenal basic je? Islam ada ta'aruf :)

bagi yang belum bercouple, tak perlulah dicuba-cuba, takut nanti tergoda
buat yang sudah bercouple, cepat-cepatlah kahwin, awak tu dah banyak buat dosa, kot kiok tengah jalan ke, ha..
dan buat yang bakal mendirikan rumah tangga..alhamdulillah! saya sangat bangga dan teruja dengan anda! dan sedikit jealous

(lepas habis belajar, mudah-mudahan dapat tackle dia)

dah, tunaikan mana yang tak tertunai lagi tu

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...