photo home.png  photo home.png

28 July 2013

Kerana Niat

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

did you know the power of niat?

sebuah topik yang agak sensasi untuk dikupas pada kali ini. Bersama saya, seorang diri, bagi membincangkan kesan-kesan atau kuasa yang ada pada suatu niat, untuk merubah situasi







tu dia, forum baq ang~







most of us already aware about the power of niat, but only a few of us take an action

(betul ke aku taip ni)




bagaimana, niat mampu membatalkan pahala amalan baik yang akan dilakukan?



basically, kita tahu yang niat untuk membuat kebaikan akan diberikan pahala. Tu baru niat, belum buat lagi. Kalau dah buat, subhanAllah..pahala lagi. Mudahnya untuk mendapatkan pahala, tapi masih kita malas. 

Berbeza dengan niat untuk membuat kejahatan. Tak sama macam niat untuk membuat kebaikan. Niat untuk membuat jahat tak akan dicatit sebagai dosa selagi belum melakukannya. See, betapa kasihnya Allah pada kita? Mudahnya Dia untuk memberi pahala kepada kita, dan betapa belasnya Dia terhadap kita..




tapi apa yang kita balas?

mudahnya kita berpaling dari kurnianNya
dengan niat, hati memberi isyarat kepada otak untuk bersedia dengan apa yang akan dilakukan. Jika niatnya salah, maka berkemungkinan besar, perlakuannya juga adalah sia-sia




Situasi 1: Nawaitu nak ke masjid, nak buat solat tarawikh la katakan.
"wah, pergi mana malam ni, wangi-wangi bagai ni?"
"wa nak pegi masjid negeri, tarawikh 20 rakaat punya~"
"pergh..semangat-semangat..tapi apsal lain macam je gayanya?"
"apa salah aku bergaya, nak ke rumah Allah?"
"iye tapi..selalunya hari Jumaat ko pegi rumah Allah, takde la berserban, berjubah bagai..ko jadi imam eyh?"
"apa ko ingat, imam je la boleh berserban berjubah bagai?"
"takde la..aku risau kau pergi ke masjid tu buat benda lain pulak, kata nak solat, tapi mengorat..anak imam tu dah la comey-comey"
"aku tau"
"hah?"



Situasi 2: Menderma kepada anak yatim, plat cek besaq tv plasma 40 inci tu baq ang.
"dengan ini, saya menyerahkan wang bantuan sebanyak 30 ribu ringgit Malaysia kepada rumah Al-Ehsan ya, saya ulang, 30 ribu ringgit Malaysia, highlightkan disitu"

"bagus dia kan, bagi derma kat anak-anak yatim, besar pahalanya tu.."
"betul..banyak keuntungannya orang yang bersedekah kat anak yatim ni"
"kalau la aku kaya, aku pun nak sedekah kat anak yatim jugaklah, mesti banyak pahala yang aku dapat kan?"
"erm..tak salah kalau kita nak mengharap balasan dari Allah, tapi yang takutnya, jadi riak. Menunjuk-nunjuk kebaikan yang kita buat. Hangus pahala bro~"




Situasi 3: Share ilmu-ilmu Islamik dekat Facebook dengan Twitter.
"aku nak share benda ni dekat Facebook dekat Twitter dekat Instagram dekat LinkedIn dekat MySpace dekat Google+, dekat mana-mana lagi lah tempat yang aku boleh share, supaya awek-awek muslimah mahupun tidak, asalkan comey, jatuh hati dengan aku, wah hah ha~" berkata beliau sendirian





bila ditimbang segala amalan di akhirat kelak, ganjaran dari perbuatan baik kita masa di dunia dulu, yillek
















ikhlaskan hati, lillahita'ala

wallahualam
wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...